Marketing : Closing The Deal with Hati

Selepas pemasaran ? adalah tutup rundingan. Peliklah pulak bila tulis dalam bahasa melayu. Simple selepas kita membuat marketing iklan, video, langkah seterusnya adalah closing the deal. Iaitu jual ataupun berunding.

Harini saya nak bercakap sedikit tentang rundingan.

Dimana ramai orang yang masih tidak faham tentang konsep jualan. Jualan yang menurut saya lebih efektif adalah jualan yang melibatkan jiwa dan perasan. Maksud saya adalah hubungan bersama pelanggan kita.

Apabila kita mempunyai sesebuah hubungan bersama pelanggan, untuk kita membuat perundingan itu adalah sangat mudah. Dapatkan kepercayaan barulah kita suatu rundingan itu dapat dicapai.

Namun apa yang menyedihkan adalah kurangnya jiwa tadi dalam generasi kini. Ada beberapa perniagaan yang saya lihat agak sombong. Sombong dalam erti kata adalah seperti mengendahkan pelanggan. Apatah lagi dengan generasi digital sekarang. Ala anda biasa tengok PM PM di facebook atau mana2 platform digital?

Cuba anda perhatikan kualiti perbualan itu? seperti tidak asli dan tidak menarik. Peniaga digital yang melayan kita secara acuh tidak acuh ni, seperti kita adalah kambing ternakan. Maafkan saya. Saya menyarankan agar semua business owner cubalah untuk memberikan lebih baik perhatian terhadap perbualan antara pekerja dengan pelanggan.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s